icon bigger icon smaller

Co dělat při…?

Stres

Každodenní stres, hektičnost, tlak na podávání výkonů, tlak ze strany konkurence, konflikty a stálé problémy tvoří jen několik z celé řady stresových faktorů, s nimiž jsme neustále konfrontovaní. I když nám to tak občas nepřipadá, nejsme proti každodennímu stresu bezmocní. Jak můžeme dostat stres na únosnou míru, v tom nám poradí profesor Kaluza:

arrow zpět
Správné koupání
Svalové & kloubní potíže
Nachlazení
 

Stanovte si priority.

„Stanovte si priority a soustřeďte se na skutečně důležité věci! Tak budete aktivně řídit průběh Vašeho dne Vy sami a vyhnete se „tyranii naléhavých problémů“. Nevyřídíte možná všechno, ale to důležité ano, a proto budete na konci dne spokojeni. Myslete na to, že méně bývá někdy více!“

Naučte se říkat „ne“!

„Uvědomte si své meze a naučte se říkat 'ne!'. Aktivním, výkonným lidem ochotným pomáhat to připadá hodně těžké, ale je to nesmírně důležité, když se chcete ochránit před vyčerpáním. Uvědomte si, že splnění všech přání a požadavků ostatních není jen Vaše záležitost. Na své „ne!“ máte právo!“

Hledejte podporu!

„Patříte také k lidem, kteří raději pomáhají ostatním, než aby si nechali pomoci? Zamyslete se občas, při jakých úkolech by Vám mohli pomoci lidé z Vašeho okolí (například sousedé, děti, partner, spolupracovníci atd.) nebo zda můžete úkoly na tyto lidi delegovat. Možná kolem Vás jsou lidé, kteří čekají na to, že jim dáte šanci.“

Pravidelná relaxace

„Nezapomínejte na pravidelnou relaxaci a zotavení! Potřebujete pauzy, abyste se fyzicky i psychicky uvolnili. Dopřejte si pravidelný odpočinek a vytvořte si ostrůvky pohody ve Vašem všedním dnu. Například při koupeli s relaxačními koupelovými přísadami. Svíčky, hudba, a třeba i pěkná knížka vám mohou pomoci pustit na chvíli z hlavy každodenní stres.“

Sportujte.

„Věnujte se sportu. Sport je nesmírně účinný zabiják stresu. Sportovními aktivitami spotřebujete energii vytvořenou stresem a zvýšíte vaši odolnost vůči zatížení. Zvlášť výhodné jsou vytrvalostní druhy sportů, jako například běhání, dlouhé procházky, turistika, cyklistika, plavání a běh na lyžích. Důležité je, abyste sportovali pro radost ze svého těla a z pohybu.“

Dostatečný přísun minerálů

„Postarejte se o dostatečný přísun hořčíku. Ve stresových situacích se jeho potřeba zvyšuje. Hořčík uklidňuje nervový systém a pomáhá uvolnit svaly. Proto konzumujte co nejvíc hořčíku, například v celozrnných produktech, banánech, ořeších a luštěninách, popř. z potravinových doplňků.“

Bolesti hlavy a břicha.

„Potíže, jako bolesti hlavy a břicha, zatuhlé svaly a neklidný spánek, mohou být příznaky stresu. Pokud tyto symptomy přetrvávají delší dobu nebo se vyskytují opakovaně, měli byste navštívit lékaře.“

Profesor Dr. Gert Kaluza, psychoterapeut, kouč a spiovatel, Marburg