icon bigger icon smaller

Co dělat při…?

Svalové a kloubní potíže

Kolena, kyčle a ramena představují zvlášť namáhané klouby a svalové partie, a proto jsou velice choulostivé. Bez harmonické spolupráce kloubů a svalů bychom se nemohli pohybovat: klouby jsou pohyblivým spojovacím článkem mezi kostmi. Společně se svaly umožňují lidskému tělu pohyb.

arrow zpět
Správné koupání
Stres
Nachlazení
 

Co je důvodem bolestí svalů a kloubů?

Existuje celá řada důvodů bolestí svalů a kloubů:

  • chybné zatěžování, např. dlouhý běh ve špatné obuvi, nesprávné držení těla při práci
  • přetěžování: příliš vysoká hmotnost
  • chybné postavení: nohy do X nebo do O, ploché nohy atd.
  • důsledek opotřebování: buď věkem, nebo chybným postavením

Jaké věkové skupiny jsou nejvíce postižené?

Obecně se má za to, že potíže se svaly a klouby jsou problémem starých lidí. Ve skutečnosti má tu a tam problémy s klouby každý druhý člověk starší 35 let a od šedesátky skoro každý.

Co pomáhá při bolestech kloubů a svalů?

Teplé obklady

Tepelná terapie spočívá v tom, že se cévy v důsledku tepla rozšíří, čímž se podpoří prokrvení. Díky tomu se svaly uvolní a přestanou tlačit na nervové dráhy. Nervová zakončení jsou citlivá na teplo, pozitivní nervové dráždění předávají dál do centra bolesti a vnímaná bolest klesá. Teplo navíc reguluje vylučování stresových hormonů a podporuje látkovou výměnu.

Tipy na teplé obklady

  • Horké koupele s přírodními extrakty, jako např. s arnikou a kostivalem, nebo éterickými oleji, jako například rozmarýnovým.
  • Sauna – ne při srdečně-cévních potížích
  • Bahenní nebo rašelinové obklady
  • Hřejivé masti a emulze

Pozor: bolesti kloubů způsobené záněty (kloub je nateklý, červený a teplý) by se měly ošetřit studenými obklady.

Pohyb

Důležitý je pravidelný šetrný pohyb, protože povzbuzuje cirkulaci krve. Díky tomu se do kostí a chrupavek dostává větší množství živin, což je předpoklad zdravých kloubů. Také svaly je nutno průběžně mírně posilovat. Pohyb má ještě další efekt: tělo při něm vylučuje vlastní látky proti bolesti jako serotonin a endorfin, které zmírňují její vnímání. Při akutních bolestech je však nezbytný klid.

Tipy na zdravý pohyb

  • Nenáročné druhy sportu jako plavání (nezatěžuje klouby), cyklistika, pravidelné posilování zádových svalů
  • Běh a chůze na měkkém povrchu se speciální sportovní obuví
  • Méně vhodné jsou ty druhy sportu, při nichž se kombinují rychlé, trhavé pohyby s otočkami, například tenis, golf, míčové hry a aerobik.

Odbourání stresu

Odbourání stresu pomáhá i při svalových a kloubních bolestech, protože tělo se pak více a lépe uvolní. Už malá procházka podpoří prokrvení, přispěje k dobrému spánku, a tím i k pocitu pohody.

Tipy na odbourání stresu

  • Každodenní krátká procházka na čerstvém vzduchu
  • Relaxační trénink (např. progresivní svalová relaxace, autogenní trénink)

Zamezení nadváze

Většinou si vůbec neuvědomujeme, jakou roli hraje nadváha při svalových a kloubních potížích. Představte si, že by vám ráno někdo postavil před postel dva kbelíky naplněné vodou a požadoval, abyste je celý den nosili s sebou. Každý z nás by to ihned odmítl s tím, že jsou hrozně těžké a že by tím přetěžoval tělo. Jenže spousta lidí má nadváhu 20 kg a vůbec nepřemýšlí nad tím, jakou zátěž v pravém smyslu slova to představuje pro jejich klouby a svaly.

Tipy při nadváze

  • Vyvážená strava
  • Pravidelný pohyb

Kdy musíme k lékaři?

Specialistu – ortopeda bychom měli vyhledat:

  • když se akutní svalové bolesti po jednom dni nezlepší.
  • když jsou viditelné příznaky poranění, např. krevní výron.
  • při otoku nebo zarudnutí povrchu pokožky kolem kloubu.

Informace a tipy ke svalstvu a kloubům pocházejí z rozhovoru se specialistou MUDr. Ingem Tuskem, primářem oddělení sportovní ortopedie a endoprotetiky na klinice Červeného kříže ve Frankfurtu nad Mohanem a viceprezidentem Německých sportovních lékařů.